2010. november 13., szombat

Minek nevezzelek hagymás-cukkinis chutneyval

Archív, Gyalogbéka cukormentes kísérleti konyhája - 2010.09.21.

Ugye a cím elég ostoba? Tudom, de a hús a chutney alatt nem rendelkezik még névvel. Lehetne fasírt, de az nem írja le igazán. Akár rizses gombócnak is hívhatnám, de az sem fedi a valóságot egészen. Ízetlen húsgombóc?... Tudjátok mit? Nevezzétek el ti! Azonban a hús fűszer hiányán senki se lepődjön meg, ugyanis szándékos. Hogy miért, azt a tovább mögött találjátok.

Tegnap délután, hazafelé a munkából épp azon agyaltam, hogy mit is főzzek mára. Mert valamit muszáj volt. Így vettem egy kis darálthúst lesz, ami lesz alapon. Aztán eszembe jutott, hogy rég csináltam hagyma chutneyt, de van még otthon egy kis cukkini is. Nos, ismét kombináltam.

Hozzávalók:

Minek nevezzelekhez:

20 dkg darálthús
1 dl barnarizs - 100 g/70 g szénhidrát
1 tojás
bors

Hagymás-cukkinis chutneyhoz:

1 nagy fej vöröshagyma - 100 g/ 8,3 g szénhidrát
1 kicsi cukkini - 100 g/5,3 g szénhidrát
2 tk. őrölt köménymag
2 ek olaj
1 ek. gyömbér
1 ek mustár, vagy mustármag
1 ek xilit/cukor - 100 g cukor/100 g szénhidrát; 100 g xilit/25 g szénhidrát
1 dl citromlé
kevés chili por

Elkészítés:

Minek nevezzelek

1 dl, vagyis fél bögre barnarizst feltettem főni 3 dl vízzel. Néhányszor megkeverve addig főztem, míg eltűnt róla az összes víz.

Ráütöttem a tojást, beletettem a darálthúst és törtem rá némi borsot.

Az egészet jól összekevertem és állni hagytam néhány percig.

Egy serpenyőben egy kevés olajat melegítettem. Egy evőkanál segítségével szép kis húspogácsákat formáztam és egyesével beletettem a forró olajba. Magas lángon minden oldal néhány pillanat alatt maradéktalanul átsült.

Ám senkit se tévesszen meg a hús ízetlensége, mert ez szándékos volt. Ugyanis úgy voltam vele, hogy a chutney csípős fűszeressége épp elég megterhelő lesz a gyomornak, nem kell még fokozni azzal, hogy a húst is agyon sózom, borsozom... És igazam lett.

A pogácsák, jobb név híján, igazán ropogósak lettek, hála a rizsnek, de egyáltalán nem estek szét, vagy száradtak ki sütés közben.

Hagymás-cukkinis chutney

Ez a chutney lényegében a régi hagymás chutney egy picit fejlesztett változata. Annyiban tér el az eredeti recepttől, hogy kevésbé csípős és cukkini dobja fel még pluszban.

A cukkinit először megmostam, majd hosszanti csíkokra szeleteltem, hogy hasonlítson a hagymacsíkokra.

Az olajat egy mély lábasban feltettem melegedni, majd beletettem a köményt és a gyömbért, amit jól összekevertem.

Hozzáadtam a felszeletelt (nem kockázott) hagymát, cukkinit és 5 percig fedő alatt pároltam az egészet.

5 perc után hozzáadtam a mustárt, chilit és a citromlében elkevert xilitet. Még további 5 percig főztem a chutney, hogy a szósz kicsit besűrűsödjön és utána lezártam.

Köszönhetően a kevés chilinek a chutney színe ezúttal inkább sárgás lett, mint pirosas.

A pogácsákra 1-1 kanál chutneyt kanalazva ettünk egy jó ebédet. A chutney fűszerezésében nem kellett csalódnom. Tökéletesen átadta az ízeket a húsnak is, ami annak a fűszerezés hiánya miatt szépséghibája lehetett volna.

Szóval ti mit gondoltok? Minek nevezzük el?

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése