2010. november 9., kedd

Diabétesz 1x1 III. - Szemfenék vizsgálat

Archív, Gyalogbéka cukormentes kísérleti konyhája - 2010.06.17.

Persze mondhatnám azt is, hogy mikor kiégetik a szemem, és mikor rózsaszínben látom a világot vizsgálat.

Szóval a szemfenék vizsgálat a diabéteszeseknek egy igen fontos és kötelezően elvégzendő vizsgálat. Évente legalább egyszer el kell menni megcsináltatni. A célja, hogy időben észrevegyék az orvosok, ha a szemben lévő mikroerek a cukor miatt elpattannak és bevérzéseket okoznak. Ugyanis, ha ezt nem kezelik, akkor vakságot okoz.

Sajnálatos módon a rendszeres ellenőrzés nélkül maga a beteg már csak akkor veszi észre, hogy baj van, mikor a károsodás visszafordíthatatlan. Ilyenkor a vakság már elkerülhetetlen.

Én a tegnapi napon a második ilyen vizsgálatomon vettem részt és nem sikerült a legfényesebben...


Hogy is megy az egész procedúra?

Első lépésként a pupillákat kitágítják. Ebből mi nem érzékelünk lényegében semmit. Nem homályosul el a látás, nem szédülünk. De maga a szemcsepp egy picit csípi a szemet az első pillanatban.

Néhány percre ezután a pácienst kipakolják a folyosóra, míg annak szemei leginkább egy reflektorba néző őzikéére kezdenek emlékeztetni. Ha már megvan a nagy csodálkozó tekintet, kezdődhet a vizsgálat.

Az egész lényegében abból áll, hogy egy iszonyatosan erős fehér, majd zöld-kék fénnyel világítanak az ember szemébe, miközben az orvos megvizsgálja a mikroereket és úgy általában az egész szemet.

A procedúra szemenként 1-2 percig tart, de iszonyatosan kellemetlen. A néhány perc leforgása alatt csak úgy nyeltem a csorgó könnyeimet. Szegény doktornő megkért párszor, hogy töröljem már meg a szemem. Ha valaki bejött volna még azt hiszi, hogy a sötétben terrorizált engem a hölgy...

Nos, ha túl vagyunk a könnyeken, akkor jön a szivárvány. Az erős fény miatt néhány pillanatig hajlamosak leszünk csak rózsaszín és sárga, meg lila ködfelhőket látni magunk előtt. De ez is gyorsan elmúlik.

Az első vizsgálat során figyelmeztettek, hogy bár akkor nem volt baj az ereimmel, de előfordulhat, hogy el fog pattanni néhány. Ennek az az oka, hogy ha a magas cukorszint hirtelen beáll normálisra, akkor egyes esetekben ez okozhat pattanásokat, vérzéseket.

Mivel egészségesen hipochonder vagyok, így nem vártam egy évet a második vizsgálatig, hanem egy fél évvel későbbi időpontra kértem a másodikat, ami most volt.

Ennek során az orvos 1-1 véres pontocskát talált a szemeimben. Alig észrevehető, de ott van. Hogy ez folytonos vérzés, vagy csak egy bevérzés az majd kiderül 4 hónap múlva, amikor is vissza kell mennem egy ismétlésre. Addig is kaptam még egy fajta gyógyszert, ami a mikroereket erősíti. Egy éve még semmilyen gyógyszert se szedtem. Most meg már egy étkezést is kihagyhatnák annyi étrendkiegészítőt és kötelező gyógyterméket tömök magamba naponta. Persze nem panaszképpen, hisz ennél jobb a koleszterinem, cukrom, vérképem... már nem is lehetne.

Azért persze kicsit kiakadtam a tegnapiak után, de úgy döntöttem, hogy semmit sem fog segíteni, ha felhúzom magam. Így nem húztam fel magam. 100 évig fogok élni.

Nos, hallotok még rólam. Folyt. köv.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése